مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند
مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند

بحثی در خصوص هزینه های اوراق مصرفی دفاتر اسناد رسمی

 یکی از اهداف ثبت الکترونیک ، کاهش اسناد کاغذی عنوان شده است ولی در حال حاضر در خصوص اسناد نتیجه ای عکس داشته است.البته بحث مورد نظر ما در خصوص اسناد تنظیمی است و شامل متفرعاتی چون استعلام ثبتی و خلاصه معاملات و .... نمی شود چه اینکه در خصوص برخی متفرعات ، ثبت الکترونیکی موجب حذف کاغذ گردیده ولی در خصوص اسناد تنظیمی ، مصرف اوراق A4 چه بسا بیشتر نیز شده است.

 به عنوان مثال در یک سند مشارکت مدنی ، پیش پرینت به علاوه نسخ اصلی که در سه نسخه جهت ارایه به بانک و مشتری و نیز یک نسخه جهت بایگانی ارائه می شود تعداد A4 مصرفی را به عدد بیست و هشت می رساند ، اخذ هزینه 28 برگ کاغذ A4 از ارباب رجوع نیز با مشکلات عدیده ای روبروست چرا که در (جمع کل) هزینه ها نیز محاسبه نمی گردد .

البته شاید عنوان شود که اخذ هزینه های مربوط به استعلامات نیز با این مشکل روبروست ولی باید گفت چون هزینه های مربوط به استعلامات در بخشنامه تعرفه حق التحریر اعلام شده از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیش بینی شده و تابلوی مربوطه نیز نصب العین اربابان رجوع است مشکلی از حیث اخذ این هزینه ها نیست و الا اخذ هر گونه هزینه ای فراتر از جمع کل سند بدون استناد قانونی برای ارباب رجوع شائبه برانگیز بوده و جای سوال است و خالی از اشکال قانونی هم به نظر نمی رسد.

علاوه بر این که مصرف این همه کاغذ مغایر با هدف یاد شده می باشد موجب تحمیل هزینه های دیگری به دفاتر اسناد رسمی می گردد .البته هر چند که جناب آقای انجم شعاع ، رسما و علنا در نشست سران جوامع و کانونها در استان اصفهان اعلام فرموده بودند که هزینه ی اوراق دفاتر محاسبه و دریافت گردد و این را حق دفاتر دانستنه بودند ضمناً در  نظریه مشورتی خرداد ماه سال 1392 جامعه سردفتران و دفتریاران یزد نیز این حق برای دفاتر اسناد رسمی شناخته شده است ولی به نظر حقیر همان گونه که در قسمت نوع هزینه ها فیلد بهای اوراق موجود است باید (به هر طریق ممکن اعم از صدور بخشنامه و ...) ترتیبی اتخاذ شود که به عنوان رویه ای واحد در قسمت مربوطه بهای اوراق نیز به طور متعارف محاسبه و جزء جمع کل هزینه سند اخذ گردد البته تا نظر بزرگان و اساتید امر شریف کتابت چه باشد.ارادتمند مهدی سجادی فر سردفتر 49 - ارومیه



عین نظریه مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران یزد


8- در خصوص سوال متعدد همکاران مبنی بر چگونگی دریافت هزینه اوراق جدید نظر مشورتی بدین شرح اعلام میگردد.

نظر به اینکه تحمیل هزینه های اوراق به سردفتر شرعا" و عرفا" و قانونا" صحیح نیست و با عنایت به اعلام نظر مثبت معاونت محترم اسناد سازمان ثبت در نشست کانونها و جوامع سردفتری در اردیبهشت 92 اصفهان و با توجه به اینکه هزینه پرینت اوراق مذکور برای هربرگ 2000 ریال و در دو مرحله (دریافت از سامانه – چاپ سند) پرینت انجام میشود لذا  با احتساب قیمت روز افزون کاغذ و صرفنظر از هزینه برق و استهلاک و غیره , بنظر اعضای کمیسیون هزینه مصرفی اوراق برای هربرگ 4250 ریال معقول و متعارف میباشد.

جهت ملاحظه نظریه مشورتی فوق کلیک کنید.


برچسب ها :  کانون سردفتران یزد ، کاهش اسناد کاغذی ، هزینه اوراق ، نظریه مشورتی ، تعرفه حق التحریر ، سازمان ثبت اسناد و املاک ، اهداف ثبت الکترونیک                                                                                                               

نظرات 22 + ارسال نظر
حسینی،30دماوند جمعه 15 آذر 1392 ساعت 07:39 http://asnade30. ir

باسلام وعرض ادب
پیشنهادخوبی است. امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

با تشکر از اظهار نظر سردفتر حسینی عزیز و با آرزوی توفیق روز افزون

سلام
قطعاً مصرف و هزینه اوراق افزایش یافته است.
ولی ای کاش در این خصوص بخشنامه ای از طرف سازمان صادر شود تا همه دفاتر اسناد رسمی کشور به طور واحد عمل کنند.

با سلام و عرض ادب و احترام
حضور شما را ارج نهاده و از اظهار نظر شما سرور گرامی بسیار سپاسگزارم.

ابوالفضل جمعه 15 آذر 1392 ساعت 16:33

سلام داداش
موضوع بسیار جالبی برای وب انتخاب کردین قالبش هم خیلی ساده و سبکه به نظر من فعلاً رو این قالب تمرکز کنید تا بعداً یه قالب کاملاً اختصاصی و مرتبط با موضوع طراحی کنید.اگه قصد خرید دامین هم دارید پیشنهاد می کنم یه دامنه 5 ساله از لینک معتبر http://www.blogskin.ir/www.php خریداری کنید.البته http://49ourmieh.ir رو امتحان کردم خوشبختانه دامنه اش آزاد است.ظرف 48 ساعت هم دامنه به وبلاگ وصل میشه فقط تو قسمت اتصال دامنه کاربری خودتون دامنه جدید رو ثبت می کنید بعد به همه دوستان خودتون اعلام می کنید با آدرس جدید لینکتون کنند. موفق باشید.

با سلام و عرض ادب
از لطف شما برادر بزرگوار بسیار سپاسگزارم.
شاد و سرافراز باشید.

احمدلو جمعه 15 آذر 1392 ساعت 17:51 http://notary11.blogfa.com/

جناب سجادی فر سلام
دغدغه حضرتعالی کاملا بجاست ولی عدم پیش بینی اخذ هزینه اوراق در تعرفه مانعی در اخذ آن ایجاد نمی کند چرا که سازمان ثیت به نوعی هر گونه هزینه برای تنظیم سند را بر عهده ارباب رجوع گذاشته است مثلا تهیه کپی از نمونه های گواهی امضا برای بایگانی دفتر را با هرینه ارباب رجوع تجویز نموده است و اگر اشتباه نکرده باشم علاوه از جامعه یزذ جامعه آذربایجانشرقی یا خود کانون سردفتران هم اخذ بهای اوراق مصرفی را در حد متناسب در نظریه ای مشورتی بلااشکل دانسته است وانگی در یک سند مشارکت مدنی که به فرمایش حضرتعالی 28 برگ a4 استفاده می شود از مبلغ 700 تومان برای 28 برگ در جمع کل هزینه های تنظیم سند اصولا نبایستی به چشم بیاید تا موجب ایجاد حساسیت شود

با تشکر از حضور سرور گرامی جناب سردفتر صمد احمدلو
از اظهار نظر شما بسیار سپاسگزارم.موفق و موید باشید.

امین حاذقی جمعه 15 آذر 1392 ساعت 23:49 http://publictrustee.persianblog.ir/

با درود و عرض ادب
به نظر بنده جدای از محاسباتی که حضرت عالی انجام داده اید در کل رویه جاری چیزی جزء آزمون سعی و خطا نیست و عوامل اجرایی این طرح نیز خود دقیقاً به چیزی مشخص حداقل در حال حاضر دست پیدا نکرده اند
شاد زی و مانا باشید

درود بر دفتریار عزیز جناب امین حاذقی
از اظهار نظرتان کمال تشکر را دارم.
با تقدیم احترام مجدد
یا حق

مهدی سلیمی شنبه 16 آذر 1392 ساعت 00:42 http://sardaftar377.blogfa.com

سلام بر دوست عزیز
این دغدغه همه سران محترم دفاتر هست .. ما هم امیدواریم تدابیر سازنده ای برای ارزش اوراق اسناد و کاهش هزینه ها برداشته شود .با تشکر از شما و وبلاگ خوبتان

درود بر سردفتر سلیمی عزیز
حضورتان را ارج نهاده و از اظهار نظر شما بسیار ممنونم.شاد و سرافراز باشید.

بهروز جان فزا شنبه 16 آذر 1392 ساعت 08:27

سلام و عرض ادب و احترام امید واریم که دفاتر ثبت روزانه از چرخه روزگار حذف شوند وحداقل این تا جایی کمک خواهد کرد و در زمینه قول داده اند کمتر از دو ماه دیگر حذف خواهد شد.

سلام همکار فرهیخته جناب جان فزای عزیز
ما هم امیدواریم که چنین شود چرا که دفاتر دستی با اهداف ثبت آنی همخوانی ندارد.
موفق و موید باشید.

دفتریار76 شنبه 16 آذر 1392 ساعت 08:58 http://daftaryar76.blogfa.com

سلام وعرض ادب خدمت شما همکار گرامی .از زمان ثبت آنی تصمیم گرفته ایم که سطل بازیافت در دفتر قراردهیم.واینها همه از جیب سردفتر به هدر می رود.

درود بر دفتریار عزیز و تشکر بخاطر خاطرات بسیار شیرینی که در سایت وزینتان درج می نمائید.از اظهار نظر شما هم قدردانی می نمایم.

اسراف حرام است و حکم حرمت آن در آیات قرآن وروایات آمده است مثلاً: خداوند متعال در سوره انعام می فرماید: «وَ اتُوا حَقَّهُ یَومَ حِصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین»
و در روایتی امام صادق علیه‏السلام می فرماید:

إِنَّ السَّرَفَ یورِثُ الفَقرَ وَإِنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنى؛
اسراف باعث فقر و میانه روى موجب بى نیازى مى شود.

وسائل الشیعه، ج15، ص258، ح8

درود جناب سردفتر رحمتی عزیز
حق با شماست 28 برگ a4 برای یک مشارکت مدنی ، حالا این سندی که بنده عرض کردم چهار مالک داشت که اگر هر چهار نفر می گفتند ما هم چون ذینفع هستیم باید به هر کدام از ما یک نسخه از سند را تحویل بدهید به انضمام کپی مدارک صاحبان اسناد ، حساب کنید چقدر کاغذ آچار باید برای یک سند مصرف می شد در حالیکه اصول سند الکترونیکی یعنی بدون کاغذ (paperless) در حالیکه از زمانی که اسناد اینترنتی شده مصرف کاغذ ما هم چند برابر شده

زارعی شنبه 16 آذر 1392 ساعت 16:41

بایستی صاحبان ثبت آنی توجه کنند و آنچه به جایی نرسد فریاد است

سپاس جناب زارعی عزیز
موفق و موید باشید.

با سلام
دغدغه ی بجاییست
ممنون که به اون پرداختین

همکار فرهیخته جناب آقای حجت ارحام حضور شما را ارج نهاده و از اظهار نظر شما بی نهایت سپاسگزارم
شاد و سرافراز باشید

رشید دهبکری شنبه 16 آذر 1392 ساعت 19:08 http://daftaryar17mahabad.blogfa.com/

همکار عزیز وبسیار ارجنمدم جناب آقای سجادی فر : از اینکه به حرفه کاری خود مقدسانه و با انگیزه مینگرید از صمیم قلب بهت درود میفرستم .و پیشنهاد و نظر جنابعالی بسیار به جاست . و آن مهم را شخصا" قبول دارم فقط یک نکته اینجا ضروری به نظر میرسد و آن این است هر چند برای یک سند رهنی تعداد زیادی A4مصرف شود ولی دفتر خانه ناگزیر است برای بایگانی خود نسخی را نگه دارد . مگر سازمان ثبت در این راستا بخشنامه ای را صادر نماید و یا اینه دفاتر جاری ثبت سند را برداشته و فقط نسخه ارباب رجوع چاپ نماییم از این طریق که بور کراسی دفاتر کمتر خواهد شد

از توجه و عنایات شما همکار فرهیخته و ارجمند جناب آقای رشید دهبکری (دفتریار محترم دفتر اسناد رسمی 17 مهاباد) بی نهایت ممنونم.
شاد و سرافزاز باشید.
یا حق

امینی شنبه 16 آذر 1392 ساعت 19:12

سلام و عرض ادب و احترام . از دغدغه های به جا و همیشگی کاتبین دقت در هزینه هاست . فکر می کنم نظر مشورتی کانون که حتما مبتنی بر استدلالات قانونی و عرفی است مابه الکفایه می باشد و قابل اجرا . خوب است کانون محترم یزد استدلال برآورد هزینه را به کانون تهران اعلام تا از آن طریق نیز به صورت سراسری اعلام و اعمال گردد .

سلام و دورد بر استاد امینی عزیز
اینکه ما را از نظرات صائب خود بهره مند می سازید برای ما بسیار دلگرم کننده و امیدوار کننده است امیدوارم در آینده نیز همیشه از راهنمایی های استادانه شما بهره مند گردیم.
مجدداً مراتب سپاسگزاری خود را اعلام می دارم.
یا حق

شفیعی شنبه 16 آذر 1392 ساعت 22:29 http://asnad15.blogfa.com

با سلام و عرض ادب
از آنجا که نام سامانه ثبت آنی بوده پس لازمه آن این است که بروکراسی کم شود و این قضیه همت منصدیان مربوطه را می طلبد که آن را ریشه ای حل و فصل نمایند چرا که اخلاقا پرداخت چنین هزینه هایی که جز اصراف معنای دیگری نمی توان برای آن یافت چه از جیب سران محترم دفاتر و جه از جیب مردم پسندیده نیست.

درود بر همکار بزرگوار جناب آقای شفیعی دفتر یار دفتر اسناد رسمی 15 قاین و با تشکر از اظهار نظر شما سرور گرامی . نظر شما متین و منطقی است و امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد کم شدن کاغذ بازی و بوروکراسی باشیم.

حسینی30دماوند یکشنبه 17 آذر 1392 ساعت 08:29 http://www.asnade30.ir

با سلام
جناب سجادی فر عزیز
بنظرم قالب قبلی وبلاگ وزینتان بهتربود.چون بنده نابینا هم بهتر می توانستم بخوانم.

سلام جناب حسینی عزیز
ممنونم از راهنمایی شما
حق با شماست
نوشته ها کم رنگ جلوه می کنه
اگر قالب رو عوض کردم بخاطر این بود که قالب قبلی از نظر برنامه نویسی اشکالات عمده ای داشت
انشالله اگر قالب مناسبی یافتم حتماً تغییر خواهم داد.

گرمستانی یکشنبه 17 آذر 1392 ساعت 09:45 http://www.sardaftaranesari.mihanblog.com

درود بر شما
ضمن عرض خوشامد محضر همکار گرامی و احساس شعف از پیوستن آن جناب به جمع صمیمی همکاران حوزه مجازی ، راجع به مطلبی که نگاشه اید و موشافانه جوانب را بررسی نموده اید حظ وافر برده ام ،
نارسائی دستورالعمل در خصوص ثبت آنی کاملا مشهود است . لازم بود برخلاف اجرای ثبت آنی در تنظیم دستورالعمل دقت بیشتری می شد وبطور مبسوط به مسائل تنظیم و ثبت سند در سامانه ثبت آنی پرداخته می شد تا از تشتت و چندگانگی عمل دفاتر جلوگیری می شود و مشکلات بسیار فعلی کمتر به چشم می آمد ، علی ای حال موضوع مورد بحث جنابعالی نیز یکی از هزاران ایراد وارده به سیستم جدید بوده که بدان پرداخته اید ،
امیدوارم با قلم زیبایتان به سایر موارد و مشکلات نیز با جزئیات بپردازید.

سلام بر سرور گرامی و استاد ارجمندم جناب گرمستانی عزیز
از عنایت و بنده نوازی شما بی نهایت سپاسگزارم.
بی تردید راهنمائی های استادانه شما امیدبخش و بسیار دلگرم کننده است امیدوارم همواره از راهنمایی های شما بهره مند باشیم
با تقدیم احترام مجدد.

با سلام و احترام
وبلاگ شما در بخش لینکستان وبلاگ ما به نشانی زیر قرار گرفت :
http://dad-law.blogfa.com/page/links.aspx

پیروز باشید و سر افراز
وبلاگ تخصصی حقوق ایران
78

با سلام و احترام
از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم
یا حق

قسطاس دوشنبه 18 آذر 1392 ساعت 16:44

سلام ورودتان را خوشامد می گویم

سلام و عرض ارادت محضر سردفتر سرکار خانم سید حاتمی
از لطف شما ممنونم.

arham سه‌شنبه 19 آذر 1392 ساعت 14:06 http://sardaftare6borojerd.blogfa.com

با سلام خدمت جناب سجادی فر عزیز.
مبحث اوراق مصرفی و هزینه ای که بر دوش سردفتر قرار میگیرد موضوعی است که مقام های سازمان ثبت و اعضای محترم کانون در این مورد بارها صحبت نموده اند و نظر به دریافت هزینه اوراق مزبور داده اند ولی متاسفانه چون بخشنامه یا وحدت رویه ای در این مورد وجود ندارد دریافت هر نوع وجهی بابت اوراق مرقوم، دریافت وجه اضافه تلقی گردیده و تخلف محسوب میشود. به نظر میرسد که صدور بخشنامه ای مبنی بر وصول مبلغ معینی بعنوان خدمات از ارباب رجوع منطقی به نطر برسد.مبلغی که بعنوان حق التحریر محاسبه نشود.

سلام جناب اسداله ارحام سردفتر محترم دفتر اسناد رسمی شماره 6 بروجرد.
ضمن تشکر از حضور شما سرور گرامی ، فرمایش شما کاملاً متین است و قطعن باید با صدور بخشنامه ای یا رای حدت رویه ای اخذ هزینه های اوراق مصرفی شکلی قانونی بخود بگیرد.

علویانی -سردفتر 19 مراغه چهارشنبه 20 آذر 1392 ساعت 10:16

باسلام محضر استاد گرامی
باتشکر از فرمایشات شما هردو بطور متوسط دفتری که روزانه تنها 10 سند بنویسد کاغذ مصرفی برای پیش نویس و سند و کپی هر دو روز یک بسته A4 خواهد بود که در شهرای دیگه اطلاعی ندارم و در مراغه بسته ای 11 هزار تومان هزینه یک بسته میباشد

دورد بر سردفتر فرهیخته جناب علویانی عزیز
حضورتان را ارج نهاده و از اظهار نظرتان سپاسگزارم.
حق با شماست متاسفانه مصرف اوراق دفاتر به طرز نامتعارفی بالا رفته است.

notary38 پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 14:51

با سلام و عرض ارادت خدمت همکار عزیزم جناب سجادی فر
با عنایت به اینکه قبلا اوراق بهادار توسط سازمان ثبت تهیه میشد و بهای آن نیز از مشتری اخذ میگردید به نظر میرسد با احتساب بهای اوراق مصرفی و دفتر جاری و شارژ کارتریخ و مصرف روان نویس در ثبت دفتر اخذ مبلغ 425 تومان برای هر برگ چاپ نهایی کاملا منطقی است و هیچ مانعی در جهت اخذ مبلغ مزبور نیست و همیشه نباید منتظر بخشنامه و دستورالعمل از طرف سازمان ثبت بود و بنده این مبلغ را در تنظیم اسناد درج مینماییم. سرفراز باشید

سلام جناب حاجی قلیزاده عزیز ، سردفتر محترم دفتر 38 ارومیه
مقدمتان گلباران و حضور سبزتان گرامی و مستدام باد.
از اظهار نظر شما بسیار سپاسگزارم.
به هر تقدیر عدم اخذ بهای اوراق از اربابان رجوع تحمیل هزینه ای دیگر به دفاتر اسناد رسمی است و نظر جنابعالی بسیار متین است.
سپاسگزارم.
سرافراز و پاینده باشید

اویییییییییییین چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 ساعت 13:12

با سلام بله برای هر سند که دو برگ میباشد چون 3 سری چاپ میشه
سر جمع همون 20000 تو
من حساب میشه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد