مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند
مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند

سرگردانی مردم دراثر انحصار طلبی (به قلم سردفتر حسینی جبلی)



بنظر می رسد آفت انحصار در انجام بعضی از امور ، بلای جان مردم شده است و این آفت در جای جای کشور قابل مشاهده است ، از صنعت خودروسازی گرفته تا مراکز خدمات خودرویی ، همین طور سفرهای زیارتی (که متولی آن یک شرکت خاص است) و بسیاری از موارد دیگر که دراطرافمان قابل مشاهده است و تاکنون هم فکر نکرده ایم یا اگر فکر کرده ایم به نتیجه نرسیده ایم که واقعاً علت این انحصار گرایی هاچیست؟
چند روزی است که کار دفاتر اسنادرسمی که وظیفه تنظیم سند برای تسهیل امور مردم را به عهده دارند با بن بست مواجه شده است. 
ماجرا از این قرار است که دفاتر اسنادرسمی به موجب قانون موظفند هزینه های مختلف تنظیم سند را منحصراً از طریق بانک ملی واریز کنند.
بانک ملی نیز به منظور تسهیل امر فوق از طریق یک شرکت خصوصی اقدام به تعبیه دستگاه های POSدر دفاتر اسنادرسمی سراسر کشور نموده است ، یعنی اینکه بانک ملی هرگونه پرداخت برای تنظیم هرنوع سند را منحصربه گذر از یک کانال آنهم شرکتی خصوصی نموده است.
در بدو امر این اقدام بسیار پسندیده بنظر می رسد چون مردم را از مراجعه به بانک ملی و مدت ها انتظار برای واریز وجه بی نیاز می سازد، لیکن در اجرا مصائبی را برای مردم و دفاتر اسناد رسمی پدید آورده که بیان آن قطعاً در حوصله این مقال نیست.
اگر طی چند روز گذشته برای تنظیم سند گذرتان به دفاتر اسناد رسمی افتاده باشد با این پاسخ مواجه خواهید شد که "سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه قطع است " به تعبیر دیگر یعنی اینکه امکان تنظیم سند وجود ندارد.
شاید برای کسی که فرصت داشته باشد در دفعات بعدی به دفتر مراجعه کند این پاسخ ، زیاد آزار دهنده نباشد ولی در نظر بگیرید فردی راکه یک سفر مهم (داخلی یاخارجی) در پیش دارد ، یا برای آزادی یک زندانی یا برای مداوای یک بیمار اورژانسی مجبور به تنظیم سند است ، این پاسخ برای اوچه وضعیتی را پدید خواهد آورد؟
جالب اینکه پیگیری های مدیران محترم سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران از بانک ملی و شرکت متولی امر نیز تاکنون نتیجه ای را دربر نداشته است.
دل آزردگی تان زمانی از این موضوع بیشتر و شاید غیر قابل تحمل تر می شود که می بینید در سطح کشور و چه بسا در اطراف خود تان جوانان و شرکت های خصوصی که قابلیت و توانایی انجام این کار را در بهترین سطح دارند در بیکاری مطلق بسر می برند ولی این کار بسیار ساده اما درعین حال بسیار مهم به یک شرکت خصوصی ناتوان و فاقد تخصص که حتی توانایی پاسخگویی منطقی به مردم و دفاتر را ندارد سپرده می شود.
هر چه به مغزتان فشار می آورید که چرا مدیران محترم بانک ملی کار در این سطح را به یک شرکت ناتوان سپرده اند به پاسخ مقبول العقلی نمی رسید.سعی می کنید به خودتان بقبولانید که هیچ رابطه غیر سالمی برای سپردن کار به این شرکت وجود ندارد (که ان شالله وجودندارد).
سعی می کنید در توجیه سپردن این کا ربه شرکت موصوف آن شرکت رادارای امتیاز وقابلیت های ویژه بدانید ، ولی هرچقدر عملکرد و سوابق وی را مورد ارزشیابی قرار می دهید نمی توانید خود راقانع کنید.
بنظر می رسد آفت انحصار در انجام بعضی از امور، بلای جان مردم شده است و این آفت در جای جای کشور قابل مشاهده است ، از صنعت خودروسازی گرفته تا مراکز خدمات خودرویی ،همین طور سفرهای زیارتی (که متولی آن یک شرکت خاص است) و بسیاری از موارد دیگر که دراطرافمان قابل مشاهده است و تاکنون هم فکر نکرده ایم یا اگر فکر کرده ایم به نتیجه نرسیده ایم که واقعاً علت این انحصار گرایی هاچیست؟
ما که صفر تا صد کار خود را (که بعضاً حاکمیتی نیز هست) به یک شرکت خصوصی (آنهم ناکارآمد) می سپاریم چه تضمینی وجود دارد که این شرکت در عرصه های حساس ما را دچار مشکل و شرمنده مردم نکند؟
شرکت هایی که حتی در پاسخگویی تلفن هم خود را مقید به رعایت حال مردم نمی دانند.
شاید وقت آن رسیده که مدیران عالی و میانی دولتی به سرعت و از منظری دیگر به مجموعه تحت مدیریت خود نگریسته و در صدد رفع معایب اینچنینی برآیند، شاید مذاکره با شرکت های توانمند برای جایگزینی آنان بجای بعضی از شرکت های انحصاری ناتوان گزینه مناسبی باشد. نکند فردا برای این اقدام دیر باشد.


با تشکر و تجدید احترام رضا حسینی جبلی
منبع : خبر آنلاین

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا حسینی جبلی دوشنبه 16 تیر 1393 ساعت 14:31 http://adnade30.ir

سلام واحترام
تشکر از ابراز لطف.
مطلب حقیر قابلیت باز نشر در وبلاگ وزین جناب عالی رانداشت.

سلام جناب حسینی عزیز
مفتخرم که کلبه محقر مدونات کاتب به مطلب زیبای شما مزین گردید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد