مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند
مدونات کاتب

مدونات کاتب

در این وبلاگ که جز دغدغه ها و دل نوشته های حقیر در امر خطیر کتابت نیست ، سعی خواهد شد با اجتناب از کپی برداری محض ، مطالب آن ترجمانی از منطق دل و منویات درونی ام باشد امید همکاران فرهیخته و اساتید و بزرگان با ارشادات خود روشنی بخش راهم باشند

جدیدترین فرم مشارکت مدنی بانک مسکن در سال 1400

قرارداد شماره ...................... مورخ .....................
ماده 1 - طرفین قرارداد : این قرارداد براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362/06/08 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بین امضاء کنندگان زیر منعقد می گردد:  الف - بانک مسکن شعبه .................. کد ............... به نشانی ................ ر به نمایندگی ...................  به موجب نامه شماره ....................  مورخ ................  که از این پس در این قرارداد بانک نامیده می شود، ب -  آقای / خانم .............. با مشخصات موصوف که از این پس در این قرارداد شریک و راهن نامیده می شود.

  تبصره - نشانی، پست الکترونیک و تلفن های بانک ، شریک و ضامن همان موارد مندرج در این ماده است. چنانچه یکی از اشخاص مزبور نشانی، پست الکترونیک و تلفن های خود را تغییر دهد باید موضوع را به صورت کتبی به طرف های دیگر ابلاغ کند. تا وقتی که تغییر موارد فوق، کتباً به طرف دیگر ابلاغ نشده باشد، کلیه مکاتبات و مراسلات و ابلاغیه ها و اخطاریه های اجرایی و غیره، حسب مورد از طریق نشانی ، پست الکترونیک و تلفن هایی که در این ماده قید شده است، و یا سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق اجرائی ارسال می شود و ابلاغ شده تلقی می گردد.  


 ماده 2 - موضوع قرارداد که از این پس در این قرارداد طرح نامیده می شود عبارت است از: سرمایه گذاری و اقدام در امر احداث و تکمیل .....  واحد مسکونی در پلاک ثبتی موصوف با مشخصات فوق الذکر شریک متعهد است ساختمان مورد مشارکت را با اسکلت بتنی و سقف تیرچه بلوک در ....  بلوک ..... طبقه مشتمل بر ......  واحد مسکونی با مجموع زیربنای ........ متر مربع مطابق نقشه های مصوب و با رعایت پروانه ساختمانی شماره ........ مورخ ......... شهرداری منطقه ............ به شرح مفاد این قرارداد احداث و تکمیل و آماده بهره برداری نماید.

ماده 3 - باتوجه به ارزیابی و بررسی های انجام شده از طرف بانک ، هزینه کل اجرای طرح موضوع مشارکت، به اطلاع شریک رسیده است و با قبول و موافقت شریک، بانک با پرداخت مبلغ ..........  ریال (سه میلیارد و هشتصد میلیون ریال) به عنوان سهم الشرکه به نسبت  ........ درصد در طرح موضوع مشارکت شریک و مالک شد.
ماده 4 - بانک و شریک موافقت نمودند که بانک سهم الشرکه خود را به حساب مشترک نزد بانک واریز نماید. واریز سهم الشرکه بانک به حساب مشترک و استفاده از وجوه حساب مشترک مندرج در این ماده متناسب با پیشرفت طرح به صورت تدریجی با رعایت شرایط این قرارداد صورت می گیرد.
ماده 5- طبق ارزیابی انجام شده توسط بانک (که مورد قبول شریک می باشد) شریک بخشی از سهم الشرکه خود را به مصرف اجرای قسمتی از طرح موضوع مشارکت رسانده و متعهد گردید سرمایه مشارکت مدنی را به تشخیص و تائید بانک به مصرف اجرای بقیه طرح موضوع مشارکت برساند و یا به محض درخواست بانک ، سهم الشرکه خود را نقداً به حساب مشترک مشارکت واریز نماید.
تبصره - تشخیص بانک درمورد مصرف شدن سهم الشرکه شریک در جهت اجرای طرح موضوع مشارکت و یا واریز آن به حساب مشترک مشارکت، برای شریک معتبر و لازم الاجرا می باشد. مصرف شدن وجوه برداشت شده قبلی درمحل طرح موضوع مشارکت و پرداخت سهم الشرکه، در هر مرحله موکول به تائید کتبی بانک می باشد.
ماده 6 - مدت این قرارداد از زمان انعقاد به مدت ...... ماه تعیین گردید و شریک ضمن عقد خارج لازم ، حق رجوع و فسخ قرارداد را از خود سلب و ساقط نمود.
ماده 7 - اداره امور شرکت مدنی با رعایت مفاد قرارداد حاضر و قوانین جاری، تبرعاً به عهده شریک و با نظارت و تأیید بانک می باشد و شریک متعهد و ملتزم گردید اجرای طرح را طبق پروانه ساختمانی و نقشه های مصوب، اسناد، مدارک، مجوزهای لازم و قانونی اخذ شده مورد توافق از هر حیث و هر جهت راساً وبا نظارت بانک انجام دهد و از این جهت هیچ گونه مسئولیتی متوجه بانک نمی باشد.
تبصره - شریک در حکم امین است و بانک حق دارد پس از احراز قصور شریک در مدیریت شرکت مدنی از اذن خود در مدیریت شریک رجوع نموده و ضمن داشتن اختیار صدور اجرائیه، می تواند با استفاده از وجوه موجود در حساب مشترک مشارکت، نسبت به تکمیل طرح موضوع مشارکت اقدام و عنداالاقتضاء هزینه های اضافی را پرداخت و به عنوان افزایش سهم الشرکه خود منظور نماید.
ماده 8 - شریک متعهد گردید که به هیچ وجه، بیش از سهم الشرکه واریز شده به حساب و یا تحویل شده به مدیر یا مدیران شرکت، مجاز به انجام معامله وقبول تعهدات مالی نمی باشد. شریک قبول و تعهد نمود کلیه هزینه های اضافه بر هزینه اجرای طرح موضوع این قرارداد به شرح ماده سه را از اموال و منابع خود تامین و پرداخت نماید. شریک جمع هزینه های مزبور را در ازای دریافت مبلغ هزار ریال به بانک صلح نمود و ضمن عقد صلح مزبور قبول نمود که سهم الشرکه بانک تغییری نیابد و افزایش هزینه ها تاثیری در میزان سهم الشرکه مندرج در این قرارداد نداشته باشد. همچنین شریک حق انتفاع از زمین مورد مشارکت را در ازای دریافت یک هزار ریال دیگر به بانک صلح نمود.
ماده 9 - مشارکت بانک و شریک درطرح موضوع مشارکت، به صورت مشاع بوده و کلیه احکام و اموال مشاعی نسبت به آن جاری است. همچنین شریک حق تقاضای افراز مال مشترک و هرگونه معامله اعم از عین و منفعت و ایجاد حقوق برای اشخاص ثالث نسبت به اموال موضوع مشارکت و حق فسخ و رجوع از قرارداد را ضمن عقد صلح فوق از خود سلب و ساقط نمود.
تبصره - انعقاد قرارداد توسط شریک با پیمانکار و یا پیمانکاران به منظور اجرای قرارداد با اطلاع قبلی وتأیید کتبی و نظارت بانک  بلا اشکال است.
ماده 10 - شریک تعهد نمود امکان بازدید بانک را از محل اجرای طرح فراهم و در هر زمان که بانک به تشخیص خود گزارش مربوط به نحوه فعالیت شریک را مطالبه نماید، شریک بلافاصله گزارش مربوطه را تهیه و به ضمیمه مدارک مربوط به بانک تسلیم نماید.
ماده 11 - شریک با امضای این قرارداد متعهدگردید؛ مدیریت منابع و مصارف موضوع مشارکت را به نحوی به انجام رساند که در پایان دوره مشارکت ، سهم الشرکه متعلقه بانک به علاوه سود مورد انتظار موضوع مشارکت به حساب بانک منظور گردد. در غیر این صورت شریک ملتزم و متعهد گردید سهم الشرکه متعلقه بانک به علاوه سود مورد انتظار طرح موضوع مشارکت، وجه التزام ، هزینه ها و ضرر و زیان وارده را به بانک صلح و تبرعاً از اموال خود تامین و پرداخت نماید.
ماده 12 - هریک از طرفین مالک بخش مشاعی مشخص شده به شرح مندرج دراین قرارداد بوده و در پایان مشارکت، شریک متعهد است که سهم الشرکه بانک را به قیمت روز و به تقویم بانک (که حداقل برابر با اصل سرمایه و سود مورد انتظار می باشد) خریداری نموده و بهای سهم الشرکه را به بانک پرداخت نماید. شریک ضمن عقد صلح موضوع ماده هشت، بانک را وکیل بلا عزل قرارداد که اگر شریک از اجرای این تعهد وخرید سهم الشرکه خودداری ورزد، بانک می تواند نسبت به فروش سهم الشرکه خود به شریک اقدام نماید در این صورت بهای سهم الشرکه که به ترتیب فوق مشخص شود، بدهی قطعی شریک به بانک خواهد بود . ضمن اینکه بانک حق و اختیار دارد که سهم الشرکه خود را به هر شخص دیگری که صلاح می داند واگذار نماید.  تبصره: در تمامی موارد مندرج در این قرارداد، چنانچه ارزیابی سهم الشرکه بانک به قیمت روز بیش از اصل سرمایه و سود مورد انتظار اعلامی باشد، مبلغ تعیین شده توسط ارزیاب بانک، مبنای تعیین قیمت واگذاری سهم الشرکه بانک به خریدار/شریک خواهد بود.
ماده 13 - شریک به موجب این قرارداد تعهد نمود:
13 - 1 - در اثناء یا پایان مدت مشارکت و در صورت درخواست بانک، بلافاصله حصه قابل فروش بانک را به قیمت روز بر اساس تقویم بانک که حداقل به مبلغ اصل سهم الشرکه پرداختی بانک ، سود و سایر هزینه های انجام شده طبق قرارداد حاضر، خریداری و یا با هماهنگی و نظارت و تأیید کتبی و قبلی بانک ، آن را به شخص ثالث به فروش رسانده و طبق جدول محاسباتی که از سوی بانک به رویت شریک می رسد، با بانک تسویه حساب نماید.
13 - 2 - هرگاه به هر علت و جهتی، اقدام قضایی و قانونی علیه شریک از طرف شخص یا اشخاص ثالث صورت گیرد به نحوی که به هر عنوان انجام موضوع مشارکت از طرف شریک میسر نگردد، رفع اشکال و مانع و همچنین مسئولیت امر به عهده شریک بوده و شریک مسئول جبران ضرر و زیان بانک و عواقب ناشی از تاخیر در اجرای موضوع مشارکت خواهد بود.
13 - 3 - درمواردی که شریک در اثنای مدت این قرارداد یا پس از آن، به تشخیص بانک از مفاد این قرارداد تخلف نماید، در این صورت بانک حق فسخ قرارداد را خواهد داشت و به محض اعلام بانک شریک می بایست نسبت به خرید سهم الشرکه بانک به ارزش روز سهم الشرکه که حداقل برابر با اصل سهم الشرکه پرداختی به اضافه سود مورد انتظار خواهد بود اقدام نموده و حاصل فروش را بانضمام وجه التزام متعلقه به بانک پرداخت نماید. در صورت عدم اقدام شریک، بانک حق دارد با اختیار حاصل از وکالت موضوع ماده دوازده، نسبت به انجام مراتب فوق (انتقال سهم الشرکه به قیمت روز به شریک) اقدام نماید. در این صورت مبلغ تعیین شده به عنوان طلب مسلم بانک و دین محقق شریک به بانک بوده و بر ذمه وی تعلق خواهد گرفت. بر این اساس شریک قبول نمود که مبلغ تعیین شده را که حداقل معادل اصل سهم الشرکه پرداخت شده بانک و سود مورد انتظار باضافه وجه التزام مندرج در این قرارداد به تناسب مدت سپری شده و سایر هزینه های انجام شده می باشد، به بانک پرداخت نماید.
13 - 4 - درصورت عدم پرداخت وجوه مذکور در مواد قبلی در سررسید مقرر، از تاریخ سررسید تا تاریخ تسویه کامل با بانک و همچنین در مواردی که شریک در اثنای مدت این قرارداد به تشخیص بانک از مفاد این قرارداد تخلف نماید، از تاریخ اعلام تخلف اخیر توسط بانک مبلغی علاوه بر وجوه تادیه نشده ،مبلغی معادل 18 درصد به عنوان وجه التزام تاخیر تادیه دین، که که طبق فرمول زیر توسط بانک محاسبه و اعلام می گردد پرداخت نماید: تعداد روز* (6 درصد  + سود متعلقه ) * مانده مطالبات تقسیم بر تعداد روزهای واقعی سال * 100
تبصره 1 - مانده مطالبات مندرج در فرمول این ماده شامل مانده از اصل سهم الشرکه پرداختی بانک به علاوه سود مورد انتظار می باشد که شریک ضمن عقد خارج لازم تقبل و ملزم به پرداخت آن گردید.
تبصره 2 - مبنای محاسبه وجه التزام تاخیر تادیه دین در خصوص مواردی که تخلف شریک ناشی از ارائه اطلاعات نادرست موثر در انعقاد و اجرای این قرارداد و یا مصرف تسهیلات در محلی خارج از موضوع قرارداد باشد، تاریخ پرداخت مبالغ توسط بانک در اجرای  قرارداد حاضر می باشد.
ماده 14 - بانک پس از گذشت حداکثر دو ماه از سررسید تسهیلات و عدم بازپرداخت آنها توسط شریک ویا بلافاصله پس از حال شدن دیون شریک، باید موضوع را از طریق موارد مندرج در تبصره ماده 1 این قرارداد و اصلاحیه های اعلامی احتمالی، به اطلاع ضامن/ضامنین و وثیقه گذاران برساند.
ماده 15 - ضامن/ضامنین با علم و اطلاع و وقوف کامل راجع به مندرجات این قرارداد وکمیت و کیفیت تعهدات شریک، مشترکاً و متضامناً  انجام کلیه تعهدات و پرداخت بدهی هایی که در ارتباط با انجام موضوع این قرارداد به عهده شریک است را تعهد نمودند و بانک به استناد این قرارداد حق دارد علاوه بر مراجعه به شریک، به هریک از ضامنین، منفرداً و یا مشترکاً مراجعه و ایفای تعهدات قرارداد را مطالبه و وجوه متعلقه را وصول نماید.
ماده 16 - شریک و ضامن /ضامنین طی عقد خارج لازم به طور غیرقابل رجوع به بانک اجازه و اختیار دادند که هرگونه مطالبات خود ناشی از این قرارداد را در صورت عدم پرداخت، از موجودی هر یک از حسابها (ریالی و ارزی ) و اموال و اسناد آنان نزد بانک و یا سایر بانکها وموسسات اعتباری راساً وبدون نیاز به حکم قضایی یا اجرایی برداشت نموده و به حساب بدهی شریک منظور نماید. درصورتی که وجوه به صورت ارزی باشد بانک آن را به نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه وبرداشت می نماید. اقدام بانک در این خصوص برای شریک و ضامن/ ضامنین غیرقابل اعتراض و لازم الاجرا می باشد.
تبصره 1 - هرگونه وجوهی که پس از سررسید یا به تعویق افتادن مطالبات این قرارداد به بانک پرداخت و یا از حسابها و اموال و اسناد برداشت می شود، ابتدا بابت هزینه های قانونی و قضائی منظور شده و مابقی بین سه جزء مانده اصل تسهیلات، سود و وجه التزام تاخیر تادیه دین تسهیم بالنسبه می شود.
تبصره 2 - بانک اقدامات موضوع این ماده را پس از ارسال سه اخطاریه به شریک و ضامن/ضامنین از طریق موارد مذکوردر تبصره ماده1 این قرارداد و اصلاحیه های اعلامی احتمالی و با مهلت 10 روز برای هریک از اخطاریه های مزبور، اجرایی می نماید. برای انجام این کار، بانک ابتدا نسبت به توقیف و برداشت موجودی حساب اقدام نموده و سپس نسبت به ارسال اخطاریه های یاد شده و نهایتاً واریز مبالغ به حساب بدهی شریک اقدام خواهد نمود .
ماده 17 - دفاتر و صورت حساب های بانک در هر مورد معتبر و غیر قابل اعتراض از سوی شریک است وتشخیص تخلف از مقررات و یا هریک از شرایط و تعهدات این قرارداد با بانک بوده وتعبیر و تفسیر بانک مورد قبول شریک می باشد. دفاتر و صورت حسابهای بانک از نظر اعلام به مراجع قضایی و یا دفتر اسناد رسمی و ادارات و دوایر اجرای ثبت جهت صدور اجرائیه یا محاسبات بعدی در جریان عملیات اجرایی در هر مورد کافی می باشد و شریک حق هرگونه ایراد و اعتراض نسبت به مندرجات آن ومحاسبات و اقدامات اجرایی بانک و اجرای ثبت را تا استیفای کلیه حقوق بانک و ایفای تعهدات و دیون موضوع قرارداد به طور منجز و غیرقابل عدول از خود سلب و ساقط نمود. تبصره- طرفین توافق نمودند هرگونه اشتباه در محاسبات بانک قابل برگشت بوده وضمن قبول محاسبات اصلاحی، نسبت به تنظیم و اصلاح اسناد و اوراق مربوطه اقدام نمایند.
ماده 18 - هرگاه بانک برای وصول مطالبات خود درخواست صدور اجرائیه نماید، پرداخت کلیه هزینه های اجرایی ومبلغی معادل آیین نامه تعرفه حق الوکاله در امور اجرائی و همچنین در صورتی که بانک ناگزیر از توسل به اقدامات قضایی گردد، هزینه های قضایی و دادرسی و کارشناسی حق الوکاله وکیل یا نماینده قضایی و خسارات از هر جهت( طبق تشخیص و اعلام بانک ) بر ذمه شریک بوده که علاوه بر انجام سایر تعهدات، ملزم به پرداخت آن می باشد. بانک می تواند اقدامات یاد شده را راساً یا از طریق برون سپاری و خرید خدمات اشخاص ثالث انجام داده و هزینه های مصروفه را به حساب بدهی شریک منظور نماید .  
ماده 19 - بانک می تواند از هر طریق جهت وصول مطالبات خود اقدام نماید و اقدام اولیه بانک مانع از اقدامات همزمان یا بعدی به طریق یا طرق دیگر جهت وصول مطالبات خود نخواهد بود.  
ماده 20 - بانک به تقاضای شریک مبلغ ده هزار ریال قرض الحسنه به مدت ده سال به شریک پرداخت نمود و شریک ضمن اقرار به دریافت آن تعهد نمود به هنگام تسویه قرارداد یا در پایان مدت مذکور -  حسب مورد – مبلغ مذکور را به بانک مسترد  نماید. همچنین شریک ضمن عقد صلح ماده هشت این قرارداد، حق فسخ عقد قرض و استرداد و پرداخت مبلغ قرض را تا تعیین تکلیف مشارکت و تسویه کامل مطالبات بانک از خود سلب و ساقط نمود.
ماده 21 - به منظور تضمین حسن اجرای تعهدات ناشی از این قرارداد و بازپرداخت تسهیلات، وهمچنین تضمین استرداد و تسویه قرض موضوع ماده بیست این قرارداد؛ وثیقه/ وثایق ذیل توسط شریک و یا وثیقه گذاران دروثیقه بانک مستقر گردید. قبض و اقباض درخصوص مورد وثیقه مندرج در این ماده به عمل آمد و مورد وثیقه مجدداً به طور صحیح وسالم تحویل مالک یا مالکین مورد وثیقه داده شد. تمام وثیقه درمقابل هرمیزان از مطالبات بانک ناشی از تعهدات شریک در رهن بانک قراردارد و بانک حق دارد برای وصول هرمقدار از مطالبات خود وفق مقررات قانون ثبت ازتمام وثیقه استفاده نماید.گروگان عبارت است از: ششدانگ خانه با مشخصات فوق الذکر  
تبصره – راهن/وثیقه گذار اقرار نمود که نسبت به عین و منافع مورد رهن این سند هیچگونه حقی برای غیر ایجاد ننموده و مورد رهن مستحق غیر نمی باشد. لذا شریک مکلف گردید چنانچه به هردلیل گروگان قبل از استهلاک کامل بدهی فک شود، بلافاصله نسبت به ترهین وثیقه جدید واجد شرایط گروگانهای بانک که تکافوی مطالبات بانک را بنماید اقدام نماید. درصورت عدم اقدام شریک، بانک حق فسخ این قرارداد را خواهد داشت. در این صورت به محض اعلام بانک شریک می بایست نسبت به خرید سهم الشرکه بانک و پرداخت ارزش روز سهم الشرکه که وفق مفاد مندرج در این قرارداد تعیین می گردد اقدام نماید. ضمناً بانک حق دارد با اختیار حاصل از وکالت موضوع ماده دوازده، نسبت به انجام مراتب فوق ( انتقال سهم الشرکه به ارزش روز به شریک) اقدام و مطالبات حاصل را به نحو مقتضی وصول نماید.
ماده22 - شریک/ وثیقه گذار/راهن تعهد نمود که درصورت تقاضای بانک ، هر آنچه مورد وثیقه قرار می گیرد و همچنین اموال موضوع عملیات ناشی از این قرارداد را پس از امضای قرارداد حاضر، در مدت انجام آن ،همه ساله به مبلغی که مورد موافقت بانک باشد در برابر اتش سوزی، انفجار ، زلزله ،سیل ، صاعقه و سایر خطرات مرتبطی که بانک تعیین می کند نزد یکی از شرکتهای بیمه مجاز، به هزینه خود به نفع بانک بیمه نماید و بیمه نامه را بلادرنگ به بانک تسلیم کند. همچنین پانزده روز قبل از انقضاء مدت بیمه، مدارک تجدید بیمه را به بانک ارائه دهد. در صورتی که شریک تعهدات خود را به شرح فوق انجام ندهد بانک می تواند موضوع مشارکت و وثایق را وکالتاً از طرف شریک به هزینه خود بیمه نموده و مبلغ هزینه شده را از شریک مطالبه یا به حساب شریک منظور نماید. بدیهی است وکالت مذکور نافی تعهدات ومسئولیت های شریک نخواهد بود. در هر صورت پرداخت سهم الشرکه بانک موکول به ارائه بیمه نامه و یا تأمین هزینه های بیمه نامه مربوط توسط شریک نزد بانک خواهد بود. ضمناً شریک/ وثیقه گذار/راهن مکلف است درصورت بروز خسارت به موارد بیمه شده، سریعاً به بیمه گر و بانک اطلاع دهد. در صورتی که بانک نسبت به دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام می نماید، حق دارد که مبالغ دریافتی را در اختیار وثیقه گذار یا شریک قراردهد تا نسبت به اصلاح و تعمیر و بازسازی مورد وثیقه اقدام نمایند یا اینکه مبالغ دریافتی را به حساب بدهی شریک موضوع این قرارداد منظور نماید .  
ماده 23 - درصورتی که به تشخیص بانک، شریک و یا وثیقه گذار/راهن یا ضامن /ضامنین از مفاد این قرارداد تخلف نمایند، بانک می تواند نسیت به صدور اجرائیه جهت وصول مطالبات خود به طرفیت هر یک از اشخاص یادشده اقدام نماید.
ماده 24 - شریک و راهن و مالک یا مالکین مورد وثیقه، متعهد و ملتزم گردیدند که:
24 - 1 - از هرگونه معامله تحت هر عنوان نسبت به عین و منافع مورد وثیقه و طرح موضوع مشارکت تحت هر عنوان حتی به صورت صلح و وکالت بدون اجازه کتبی بانک خودداری نمایند.بنابراین هرگونه نقل و انتقال عین، منافع و سایر حقوق متصوره شرعی و عرفی و قانونی موارد وثیقه و طرح موضوع مشارکت بدون موافقت بانک باطل و از درجه اعتبار ساقط می باشد.
24 - 2 - بدون موافقت بانک در موارد وثیقه تغییری ایجاد ننمایند و از انجام هراقدامی که موجب نقصان بهای موارد وثیقه باشد خودداری نمایند.
24 - 3 - در صورتی که در مورد وثیقه علاوه بر مستحدثات، تاسیسات و تجهیزات فعلی، مستحدثات و تاسیسات و تجهیزات دیگری اضافه شود جزء موارد وثیقه و رهن خواهد بود.
24 - 4 - درصورتی که قبل از فک این سند، تمام یا قسمتی از موارد وثیقه یا طرح موضوع مشارکت، در معرض اجرای طرح های موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری و امثال آن قرار گیرد، بانک ، قائم مقام و وکیل بلاعزل و وصی بعد از فوت مالک یا مالکین مورد وثیقه یا طرح موضوع مشارکت است که کلیه تشریفات قانونی را انجام دهد و با امضاءاسناد و دفاتر مربوط، وجوهی را که از طرف موسسه ذیربط در قبال تملک تمام یا قسمتی از موارد وثیقه پرداخت خواهد شد، به صورت نقدی یا اقساطی دریافت کند و پس از کسر و احتساب هزینه های متعلقه، مطالبات خود را از محل باقیمانده وجه وصول نماید. هرگاه بهای ملک در صندوق ثبت یا دادگستری سپرده باشد، بانک حق دریافت وجوه سپرده را به میزان هزینه های متعلقه و مطالبات خود خواهد داشت. درصورتی که وجوه وصول شده ویا موارد وثیقه موضوع این بند تکافوی مطالبات بانک را ننماید، شریک متعهد گردید کلیه بدهی های خود را بنا به تشخیص بانک  فوراً بپردازد.
24 - 5 - قبل از انتقال منافع مورد وثیقه تحت هر عنوان از بانک  تائیدیه کتبی اخذ نمایند.
24 - 6 - درصورتی که مورد وثیقه به تملک بانک درآید، محل مورد وثیقه را تخلیه و تحویل بانک نمایند. در غیر این صورت بانک می تواند به استناد مفاد این قرارداد و نیز سند انتقال اجرائی از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک و یا مراجع ذیصلاح قضائی ملک مورد انتقال را تخلیه و تصرف نماید.
24 - 7 - پس از تکمیل طرح موضوع مشارکت نسبت به اخذ گواهی پایانکار و صورتمجلس تفکیکی و سایر مدارک لازم از سازمانهای ذیربط اقدام نماید.
ماده 25 - کلیه وکالت های تفویضی به بانک و نیزتمامی شرایط قرارداد حاض-ر، ضمن عقد خارج لازم که برای طرفین معین است و با سلب حق عزل و ضم وکیل و امین وغیره می باشد.
ماده 26 - شریک وضامنین و راهن و وثیقه گذاران قبول نمودند در صورتی که بانک مطالبات این قرارداد را به اشخاص دیگر منتقل کند، تضمینات و وثایق این قرارداد به تعهدات لاحق نیز منتقل شده و کماکان بابت تعهدات انتقال یافته در رهن و وثیقه باقی باشد.
ماده 27 - شریک/ضامن/ راهن/وثیقه گذار قبول نمودند بانک می تواند هرگونه داده و اطلاعات ایشان را در اختیار شرکت سنجش اعتبار مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
ماده 28 - شرایط عمومی
28 - 1 - چنانچه شریک از ایفای هریک از تعهدات ناشی از این قرارداد امتناع نماید بانک می تواند هرگونه اقدامی برای وصول مطالبات معوق خود- مباشرتاً یا ازطریق خرید خدمات سایر اشخاص- اعمال نموده و هزینه های مربوطه را بر اساس تشخیص خود محاسبه و به حساب بدهی وی منظور نماید. همچنین در صورتیکه بانک ناگزیر از توسل به اقدامات اجرائی و قضائی گردد، پرداخت کلیه هزینه های ثبتی و اجرائی و قضائی و دادرسی و حق الوکاله وکیل و نماینده قضایی و خسارات از هر جهت (طبق تشخیص و اعلام بانک) بر ذمه شریک است که در اجرای تبصره یک الحاقی به ماده 15 اصلاحی قانون عملیات بانکی بدون ربا مطالبه و وصول خواهد شد.
28 - 2 - شریک اقرار نمود که این قرارداد با رعایت شرایط و مقررات بانک تنظیم شده است. لذا چنانچه به تشخیص بانک احراز گردد شریک دراثر وقوع هرگونه تقلب و تخلف یا با توسل به یکی از اعمال مندرج در بندهای ماده یک آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی مصوب 1383هیات وزیران مبادرت به انعقاد این قرارداد و استفاده از تسهیلات بانک نموده است، بانک حق دارد نسبت به فسخ مشارکت و وصول مطالبات و همچنین سایر خسارات وارده به خود وفق مفاد این قرارداد اقدام نماید و شریک/ راهن/وثیقه گذار/ ضامن حق هر گونه ادعا و اعتراض نسبت به تشخیص و اقدامات بانک را از خود سلب و ساقط نمود .
28 - 3 - در اجرای قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن، شریک ضمن تعهد به رعایت قانون و سایر مقررات و ضوابط مبارزه با پولشویی و همچنین ارائه اطلاعات، مدارک و مستندات دقیق و صحیح مورد نیاز بانک در این خصوص، اقرار و تصریح نمود که آخرین اطلاعات و مشخصات سجلی، ثبتی و پستی خود و مستندات و مدارک مربوطه را به صورت صحیح و بروز به بانک اعلام و ارائه نموده است، و متعهد گردید درصورت هرگونه تغییر در مشخصات سجلی (درمورد اشخاص حقیقی) و ثبتی اعم از شرکت نامه/ اساسنامه/ تصمیمات هیات مدیره/ صاحبان امضائ مجاز(درمورد اشخاص حقوقی)، بلافاصله نسبت به اعلام تغییرات و بروز رسانی اطلاعات ارائه شده با مستندات مربوطه ضمن تسلیم مدارک لازم به بانک و سازمان ثبت احوال کشور- حسب مورد- اقدام نماید.  همچنین شریک متعهد شد مباشرتاً از تسهیلات /خدمات موضوع این قرارداد استفاده نموده و در این خصوص برای دیگران هیچگونه حقی ایجاد ننماید به ترتیبی که برای سایر اشخاص تحت هیچ عنوان جزئاً یا کلاً امکان استفاده از تسهیلات/خدمات موضوع این قرارداد فراهم نشود و درصورت اقدام خلاف این تعهد، و همچنین درصورت تشخیص بانک مبنی بر تخلف وی از هریک از تعهدات فوق، بانک حق دارد ضمن فسخ قرارداد مشارکت و جلوگیری از ارائه تسهیلات/خدمات موضوع این قرارداد به شریک ، نسبت به فروش سهم الشرکه خود به شریک به ارزش روز سهم الشرکه که حداقل برابر با اصل مبلغ پرداختی به اضافه سود مورد انتظار و وجه التزام متعلقه طبق مفاد این قراداد خواهد بود اقدام نماید. در این صورت مبلغ تعیین شده به عنوان طلب سهم بانک و دین محقق شریک بوده و شریک قبول و تعهد نمود بلافاصله مبلغ تعیین شده را به بانک پرداخت نماید. در غیر این صورت بانک حق دارد جهت وصول مطالبات و همچنین سایر خسارات وارده به خود وفق مفاد این قرارداد اقدام نماید و شریک حق هرگونه ادعا و اعتراض نسبت به تشخیص و اقدامات بانک را از خود سلب و ساقط نمود.
28 - 4 - در صورت فوت شریک/شرکاء ( در هنگامی که شریک شخص حقیقی است ) چنانچه ورثه وی قرارداد مشارکت مدنی را تایید نمایند ، قرارداد به قوت خود باقی خواهد ماند ( اعلام قبولی کتبی وراث به بانک به منزله امضا و تنفیذ این قرارداد خواهد بود ). در غیر این صورت مشارکت منفسخ می گردد و بانک حق دارد طبق مفاد این قرارداد و مقررات قانونی ، حقوق خود را استیفا نماید. در این صورت چنانچه وجوه مصرف نشده ای در حساب  مشترک مشارکت موجود باشد، بانک حق دارد آن را بابت تسویه بخشی از سرمایه مشارکت ناشی از این قرارداد منظور نموده و نسبت به وصول باقی مطالبات خود اقدام نماید.
28 - 5 - در صورت تعدد مالکیت پلاک مورد مشارکت، مسئولیت شرکاء (کلیه مالکین) درخصوص انجام مورد مشارکت و ایفاء کلیه تعهدات موضوع این قرارداد در قبال بانک تضامنی بوده و قابل تفکیک و تجزیه نمی باشد. لذا تمامی شرکاء مشترکاً و متضامناً مکلف به ایفاء تعهدات ناشی از این قرارداد می باشند و بانک در این خصوص حق مراجعه به هریک از شرکاء را منفرداً، مشترکاً و متضامناً دارد.
28 - 6 - شریک تعهد و تقبل نمود به منظور اطلاع سایر اشخاص، اطلاعیه ای مبنی بر اینکه احداث ساختمان با مشارکت بانک مسکن بوده و کلیه واحدهای در حال ساخت در رهن و وثیقه بانک می باشد، در محل طرح موضوع مشارکت نصب نماید.
28 - 7 - بانک حق دارد هر موقع لازم بداند برای ارزیابی و نظارت بر حسن انجام تعهدات شریک و بازدیدهای فنی به منظور حصول اطمینان از عملیات اجرایی و روند انجام موضوع مشارکت، از مورد مشارکت بازدید نماید و شریک تعهد نمود همواره بدون حق اعتراض وسیله این نظارت و بازدید را فراهم نماید. لذا چنانچه بانک تشخیص دهد شریک در احداث ساختمان طبق برنامه تعیین شده عمل نمی نماید یا از تکمیل ساختمان امتناع نموده یا عملیات ساختمانی بدون موافقت بانک، به نحوی از انحاء تعطیل و یا معطل شده و متوقف گردد یا بهر صورت موضوع مشارکت در پایان مدت قرارداد به اتمام نرسد یا در جریان و اجرای کار خسارتی متوجه ساختمان گردد یا شریک برخلاف هریک از تعهدات مندرج در این قرارداد رفتار نماید، بانک حق دارد ضمن فسخ مشارکت، سهم الشرکه خود را به قیمت روز که حداقل برابر اصل مبلغ پرداختی و سود مورد انتظارخواهد بود به شریک واگذار نماید و شریک قبول و تعهد نمود بلافاصله قیمت سهم الشرکه  بانک معادل مبلغ تعیین شده را به علاوه وجه التزام تعلق گرفته و هزینه های انجام شده به بانک بپردازد. شریک به طور غیر قابل برگشت به بانک اجازه داد در این زمینه طبق ضوابط خود عمل نماید و در صورت عدم واریز مبلغ مذکور به حساب بانک، مبلغ تعیین شده به عنوان طلب مسلم بانک و دین محقق شریک بوده و بر ذمه وی تعلق خواهد گرفت و بانک به عنوان طلبکار اجازه دارد برای وصول مطالبات خود و حسب مورد خسارات وارده ، به کلیه حسابهای بانکی یا سایر اموال شریک نزد خود مراجعه یا از طریق صدور اجرائیه یا هرطریق قانونی دیگر که مصلحت بداند طبق مفاد این قرارداد اقدام نماید. شریک قبول نمود در صورت تاخیر در پرداخت مطالبات بانک، از تاریخ سررسید/ فسخ قرارداد تا تاریخ واریز و تسویه کامل مطالبات بانک، وجه التزام مندرج در این قرارداد بر ذمه وی تعلق خواهد گرفت که به انضمام مانده بدهی و سایر هزینه های قانونی باید به بانک بپردازد. در این صورت چنانچه وجوه مصرف نشده ای در حساب مشترک مشارکت موجود باشد بانک حق دارد وجوه مزبور را برداشت و نسبت به وصول باقیمانده مطالبات خود اقدام نماید. تشخیص بانک برای احراز تخلف و عدم انجام تعهدات شریک و همچنین تعیین مطالبات و خسارات وارده به بانک مورد قبول شریک/ راهن وکافی برای اقدامات قانونی به منظور وصول مطالبات بانک می باشد.
28 - 8 - با توافق طرفین پس از تکمیل ساختمان موضوع مشارکت، قیمت فروش آن و همچنین ارزش سهم الشرکه هریک از طرفین طبق ضوابط بانک- که بشرح این قرارداد مورد قبول شریک می باشد - تعیین می گردد و  بانک می تواند سهم خود را در واحدهای احداثی موضوع این قرارداد طبق ضوابط مورد عمل خود نقداً یا بصورت اقساطی به شریک واگذار نماید. دراین صورت شریک متعهد به خریداری سهم الشرکه بانک بر اساس ارزیابی بانک است. در صورت عدم موافقت بانک با فروش اقساطی سهم الشرکه خود، شریک باید بلافاصله نسبت به"خرید نقدی و دفعتاً واحده" سهم الشرکه بانک بر اساس قیمت گذاری بانک اقدام نماید.
28 - 9 - شریک قبول نمود چنانچه قیمت روز فروش مورد مشارکت- بر اساس ارزیابی بانک -کمتر از قیمت تمام شده آن باشد، سهم بانک بر مبنای قیمت تمام شده، محاسبه و شریک متعهد و مکلف به خریداری آن با قیمت تمام شده گردید.
28 - 10 - شریک ضمن اعلام اطلاع کامل از ضوابط مقرر درخصوص شرایط مشارکت بانک، ارزیابی مورد مشارکت و تعیین میزان سهم الشرکه بانک و نحوه محاسبه آن، اقدامات و محاسبات بانک براساس مقررات مذکور در هر مرحله را قبول نموده و حق هرگونه اعتراض در این زمینه را از خود سلب و ساقط نمود.
28 - 11 - شریک/ وثیقه گذار/راهن به بانک اجازه داد تا در هر زمان بتواند نسبت به انتقال و واگذاری مطالبات یا حقوق خود ناشی از این قرارداد به غیر- تحت هر عنوان- اقدام نماید. بنابراین در صورت انتقال حقوق و مطالبات بانک به غیر، کلیه تضمینات و وثائق قرارداد کماکان به قوت و اعتبار خود باقی بوده و حقوق بانک نسبت به وثیقه نیز به انتقال گیرنده منتقل خواهد شد.
28 - 12 - در اجرای "قانون اجازه کسر اقساط معوقه و استیفای مطالبات بانک مسکن از محل حقوق و دریافتی های بدهکاران مصوب 1361" شریک قبول نمود در صورت عدم اجرای تعهدات و تاخیر در پرداخت مطالبات، بانک می تواند با ابلاغ موضوع به سازمان متبوع وی تقاضای کسر بدهی معوق از حقوق و مزایا و هرگونه دریافتی نامبرده را بنماید و سازمان متبوع وی نیز با توجه به سلب حق هرگونه ادعا و اعتراض شریک دراین خصوص، نسبت به انجام درخواست مزبور و واریز و تسویه بدهی معوق نامبرده اقدام می نماید.
28 - 13 - کلیه هزینه های مربوط به ثبت قرارداد حاضر از جمله حق الثبت و حق التحریر، بدون حق رجوع به بانک کلاً به عهده شریک است. این قرارداد در 28 ماده و 9 تبصره و در 3 نسخه تنظیم و به رویت کامل بانک ،شریک،ضامنین ، راهن/وثیقه گذاران رسید و ایشان ضمن اقرار و به اطلاع و اگاهی کامل از مفاد این قرارداد و پذیرش تبعات حقوقی و قانونی ناشی از آن به امضای تمامی صفحات آن مبادرت نمودند و یک نسخه از این قرارداد به هریک از آنها تسلیم گردید.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد